Les escoles d’ensenyaments artístics superiors han posat el crit al cel. El motiu és una sentència per la qual el Tribunal Suprem (TS) deixa sense titulació de grau diverses especialitats d’estudis artístics.
La mesura afecta uns 17.000 estudiants que han cursat ensenyaments de música, art dramàtic, dansa, disseny i arts plàstiques així com conservació de béns culturals.
La resolució té com a origen una demanda presentada per la Universitat de Granada impugnant el reial decret 1614/2009 d’ordenació dels Ensenyaments Artístics Superiors. La sentència estima parcialment la impugnació i declara nuls els articles 7.1, 8, 11, 12 i la disposició addicional setena del reial decret.
Aquests articles es refereixen a l’estructura dels estudis de grau, als títols corresponents, als continguts i a l’accés dels estudiants. La disposició addicional es refereix a mesures per evitar títols coincidents, cosa que vulnera, segons la sentència, l’autonomia universitària.
Al contrari, la disposició addicional 19.1 de la llei 4/2007 orgànica d’universitats atorga l’exclusivitat del títol de grau a les universitats. En difondre la notícia, la federació d’ensenyaments de CC.OO. va indicar que això podria significar l’exclusió dels ensenyaments artístics superiors de l’espai Europeu d’educació Superior i un incompliment de l’acord de Bolonya.
Comissions Obreres va destacar que des de fa dos anys s’imparteixen aquests estudis superiors de música, dansa, art dramàtic, restauració i conservació i arts plàstiques i disseny per tal que condueixin a l’obtenció dels títols de grau corresponents. Dues promocions d’estudiants han començat carreres en totes aquestes branques. “La situació delicada en la qual queden –afirma la federació d’ensenyament esmentada– requereix una actuació immediata del Ministeri d’educació, Cultura i Esports, que serveixi per reinstaurar la seguretat jurídica dels alumnes que les cursen i dels centres que les imparteixen”.
El president de l’associació Espanyola de Centres Superiors d’ensenyaments Artístics (Acesea) va assegurar ahir en declaracions a Efe que ni el Consell d’estat ni el Consell d’universitats no van objectar al seu dia que aquests estudis es consideressin graus. Al seu torn, la federació d’ensenyament de Comissions va estimar que s’ha arribat a una situació gravíssima com a conseqüència dels retards i distraccions en l’elaboració del marc normatiu dels ensenyaments artístics superiors. En un comunicat, va sol•licitar al ministre d’educació que concedeixi “la màxima prioritat” a la resolució d’aquest conflicte, i busqui una solució que pugui tornar a situar els ensenyaments artístics en l’espai Europeu d’educació Superior.
La Vanguardia – Dimarts 14 de febrer de 2012