Formador: Josep Lluís Zaragozà
Data: Dissabte 15 de febrer de 2025
Lloc: Esmuc (Barcelona)
Horari: De 10h a 14h i de 15.30h a 19.30h
Durada: 8h
Places: 30
Preu: 55€ profesorat escoles ACEM i alumnes ESMUC i Jam Session / 90€ no socis
Inscripció: al web de Music.cat
Descripció del curs:
Aquest curs planteja una proposta funcional d’implementació curricular en el desenvolupament de les competències musicals en l’àmbit de la formació musical a les escoles de música de Catalunya. Els aspectes didàctics i metodològics que s’abordaran tenen la intenció de facilitar les vies per aplicar el model de forma pragmàtica, funcional i col·legida. Les competències musical, enteses com les vies per les quals accedim a la música com experiència de coneixement i pràctica, es converteixen els gran objectius generals que caldria desenvolupar com a referents dels projectes educatius del centres.
Ensenyar i aprendre per competències musicals no és una moda o una nova etiqueta. Han vingut per quedar-s’hi. Tampoc no és un model pendular que menystingui les pràctiques acadèmiques.
El que implica aquest model, en tot cas, és un procés de transformació didàctica i psicopedagògica que supera la visió dels continguts com el referent curricular sobre els quals girava tot. Els continguts musicals són molt rellevants, sí, però només són un mitjà per assolir l’aprenentatge de qualitat, que es centra en desenvolupar capacitats, habilitats, estratègies i finalment competències. És a dir, coconstruir amb l’alumnat un tipus d’aprenentatge reflexiu i apoderat, d’alta gamma, que s’ha d’inserir profundament imbricat i en disposició de ser transferit a noves demandes, contextos i situacions on el coneixement sigui viable i necessari, més enllà de l’aula on s’ha construït.
Josep Lluís Zaragozà
Professor titular de Didàctica General de la Música a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Catedràtic d’Ensenyament Secundari (especialitat música).
EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL
- Redactor i col·laborador del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en el del currículum de Música del Batxillerat de les Arts (Anàlisi Musical) i en l’àmbit de la música en l’educació secundària obligatòria (LOE). – Redactor de la comissió del currículum de música (LOMCE).
- Coordinador general del grup de formadors de formadors en Currículum i Avaluació competencials dels àmbits curriculars de secundària dels cursos implementats pel Departament d’Educació durant els cursos 17-18 i 18-19.
- Formador de docents de música de secundària i coordinador del grup de formadors del curs de Currículum i Avaluació competencial, àmbit artístic-Música
- Formador de Màster de Secundària i d’altres àmbits de formació didàctica a la Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Madrid, Universitat Internacional de la Rioja i la Valencia International University.
- Impartició de cursos, conferències i ponències al voltant de la didàctica de la música a diverses institucions: Associació d’ensenyants de música de Catalunya,
- Curs Internacional Manuel de Falla, Confederació de Associacions de Educació Musical de l’Estat Espanyol. ICE-UB, UAB, CSMIB, etc.
- Director pedagògic (2011-13) del projecte d’innovació educativa de les Escoles Tàndem (Esmuc-Escola Poblenou): LA MÚSICA COM A EIX TRANSVERSAL DEL CURRÍCULUM.
- Formador de l’Equip de Música de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Sots-coordinador de les proves d’accés a la universitat de la matèria Anàlisi Musical.
- Professor del mòdul de didàctica de l’instrument del Màster en Ensenyaments Artístics d’Estudis Avançats en Interpretació: Instruments de la Música Clàssica i Contemporània (MEAI). Professor de l’assignatura Bases psicopedagógicas de la educación musical del Màster Pedagogía para Músicos organitzat pel Departament de Pedagogia de l’ESMUC.