El Codi Colors és un sistema d’aprenentatge musical vàlid tant per a classes coŀlectives com individuals. És compatible amb l’ús de material instrumental de colors (campanes, tubs sonors, botzines, carillons, etc.) i en poden gaudir tant alumnes de piano amb
necessitats especials com qualsevol altre perfil d’estudiant de música, especialment els més petits.
Uns i altres trobaran en els llibres un repertori complet amb què créixer musicalment basat en cançons tradicionals i populars, majorment centrades en les diferents èpoques de l’any (la tardor, el Nadal, el Carnestoltes, la Quaresma, el dia de Sant Jordi…), així
com en d’altres cançons d’autor, moltes d’infantils, que per la seva difusió han estat bastament popularitzades.
Codi colors inclou un repertori de 57 cançons populars i d’autor, escrites amb el codi (al llibre de l’alumne i escrites en grafia
convencional al llibre de suport). Les peces són d’un nivell molt assequible, ordenades per grau de dificultat i per temàtica.
Cada peça va acompanyada d’una il·lustració.
Maria Mercè Corrons Roca n’és la seva creadora. Professora de l’Escola-Conservatori Municipal de música d’Igualada (ECMMI) des de l’any 1990, exerceix com a professora de piano, i des de fa vint-i-cinc anys s’ocupa també de l’ensenyament musical d’alumnes amb diversitat funcional (ADI – Aula d’atenció a la diversitat funcional).
L’experiència pedagògica de tots aquests anys li ha fet aguditzar l’enginy i la inventiva per a poder dur a la pràctica, d’una manera efectiva, la seva tasca com a professora. Com a docent és un repte diari donar eines a tots tipus de persones amb diversitat funcional que els permetin, d’una forma real i efectiva, acostar-se al món de la música. Segons la Mercè, calia buscar un mètode amb el qual poguessin aprendre música, gaudir amb aquest aprenentatge i que després els resultats fossin tangibles tant per a ells com per a ella.D’aquesta necessitat, és des d’on ha sorgit el mètode “Codi Colors: Música a l’Abast de Tothom”.
És un sistema d’ensenyament que es pot considerar “innovador” pel conjunt d’aprenentatges que aporta. Han existit precedents que partien de la mateixa base, però aquest mètode permet a tothom tocar més enllà d’una sola octava. La base és poder ensenyar a persones amb diversitats funcionals, que aprenguin a tocar el piano, però sobretot que gaudeixin amb la música, i que es vegin resultats pràctics, tocant cançons i peces a partir dels conceptes musicals bàsics.
La fita de la Mercè és aconseguir que CODI COLORS estigui a l’abast de tothom, de docents i d’alumnes, que es pugui conèixer i que se’n beneficiïn el màxim nombre de persones.
Abans, a l’alumnat amb discapacitats intel·lectuals, se’ls coneixia com a alumnes d’educació especial. Avui, afortunadament, aquest concepte ha evolucionat, s’ha ampliat i s’ha adaptat a la realitat. Ho anomenem ensenyament per a Persones amb Diversitat Funcional (ADI). Així podem incloure tots els àmbits i a moltes més persones, a tota mena de les “mal anomenades discapacitats”: físiques, sensorials, de comunicació, intel·lectuals, de trastorn mental. Però no només a aquests col·lectius.
No totes les persones que, aparentment, no les inclouríem en l’ampli ventall de persones amb diversitat funcional, són capaços d’aprendre a tocar un instrument, el piano entre ells, amb els sistemes d’aprenentatge tradicionals. Per això CODI COLORS neix de la necessitat d’ensenyar a què persones amb capacitats diverses aprenguin música.
Encara que en un principi ha estat dirigit a persones amb dificultats, és apte per a tota classe de persones sense distinció. Per això el títol del llibre és “Codi Colors, La Música a l’abast de tothom”.
El llibre compte amb un repertori complet amb què créixer musicalment basat en cançons tradicionals i populars.
Per conèixer més d’aquest mètode aquí teniu tot el material disponible:
Vídeo presentació dels tallers: https://youtu.be/
I aquí enllaços on podeu consultar tota la informació a disposició per internet:
Pàgina web o blog: https://bit.ly/3Qw9U9O,
Instagram: https://www.instagram.com/codicolors
YouTube: https://www.youtube.com/@mariamercecorrons2310
Editorial Boileau: https://www.boileau-music.com/